Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Deling av eiendom

Ønsker du å dele eiendommen din (skille ut tomt), må du søke om opprettelse av ny grunneiendom. Ved opprettelse av ny grunneiendom blir det etablert en ny selvstendig eiendom med eget gårds- og bruksnummer.

Opprettelse av ny grunneiendom innebærer to tjenester/prosesser:

  • Tillatelse til opprettelse av ny grunneiendom (deling)
  • Oppmålingsforretning (grensepunktene blir merket, nye grenser registreres i eiendomsregisteret og nytt bruksnummer tinglyses)

Du kan bestille begge tjenestene samtidig, eller bestille de hver for seg. Kun deling behøver nabovarsel.

Dersom søknaden avviker fra reguleringsplanen eller kommuneplan, må du også søke om dispensasjon eller endring av reguleringsplan.

Slik søker du om opprettelse av ny grunneiendom

  • Bestill naboliste fra kommunen
  • Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke papirskjemaet for nabovarsel til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen
  • Send søknadsskjema til kommunen

Vedlegg til søknaden

  • Kart som viser ønsket grense
  • Gjenpart m/kvittering for nabovarsel

Byggesaksblanketter finner du på nettsiden til Direktoratet for Byggkvalitet

Saksbehandlingstid

Saksbehandlingstid for delingssaker er inntil 12 uker fra søknaden er komplett. Dette forutsetter at søknaden er i samsvar med gjeldende reguleringsplan. Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker.

Vinterforskrift 

Nes kommune har vedtatt vinterforskrift. Tidsfristen i saker som krever oppmålingsforretning løper ikke i perioden 1. desember - 15 april.

Nødvendige blanketter ved deling

Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett, blankett nr 5153

Nabovarsel, blankett nr 5154

Opplysninger gitt i nabovarsel, blankett nr 5155

Kvittering for nabovarsel, blankett nr 5156

Byggesaksblankettene finner du her

Situajonskart og nabolister bestilles her.

Ved deling må det rekvireres oppmålingforretning, benytt rekvisisjon av oppmålingsforretning (søknadspliktige tiltak)

Endring av eiendomsgrenser

Endring av grenser mellom to naboeiendommer kan gjøres ved enten en grensejustering eller ved en arealoverføring, avhengig av størrelsen på og verdien av endringen. Mindre endringer kan gjøres ved en grensejustering. Arealet mellom to eiendommer kan økes eller reduseres med inntil 5 prosent, men maksimalt 500 m2.

Eiendommenes verdi kan ikke reduseres eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp.

Ønsker du større endringer må du søke om arealoverføring – eller fradeling av egen parsell som senere skal sammenslås.

Vilkårene om areal og verdi gjelder ikke eiendom som i sin helhet er regulert til samferdselsformål, når justeringen er i samsvar med vedtatt reguleringsplan.

Slik søker du om grensejustering

  • Send søknadsskjema til kommunen
  • Husk at alle eiere av involverte eiendommer må signere søknadsskjemaet
  • Legg ved kart som viser ønsket justering av grensen

Saksbehandlingstid

Saksbehandlingstid for arealoverføring er inntil 12 uker fra søknaden er komplett. Dette forutsetter at søknaden er i samsvar med gjeldende reguleringsplan.

Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker.

Vinterforskrift 

Nes kommune har vedtatt vinterforskrift. Tidsfristen i saker som krever oppmålingsforretning løper ikke i perioden 1. desember - 15 april.

 Arealoverføring

Arealoverføring innebærer to tjenester/prosesser:

  • Godkjenning av arealoverføringen
  • Oppmåling av ny grense. Grensepunktene blir merket, målt inn og nye grenser registreres i eiendomsregisteret

Du kan bestille begge tjenestene samtidig, eller bestille de hver for seg. Kun søknad om arealoverføring behøver nabovarsel.

Slik søker du om arealoverføring

  • Bestill naboliste fra kommunen
  • Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke papirskjemaet for nabovarsel til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen
  • Send søknadsskjema til kommunen. Husk at alle eiere av berørte eiendommer må signere søknadsskjemaet

Vedlegg til søknaden

  • Kart som viser ønsket grense
  • Gjenpart m/kvittering for nabovarsel

Saksbehandlingstid

Saksbehandlingstid for arealoverføring er inntil 12 uker fra søknaden er komplett. Dette forutsetter at søknaden er i samsvar med gjeldende reguleringsplan.

Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker.

Vinterforskrift 

Nes kommune har vedtatt vinterforskrift. Tidsfristen i saker som krever oppmålingsforretning løper ikke i perioden 1. desember - 15 april.

Nødvendige blanketter ved arealoverføring

Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett, blankett nr 5153

Nabovarsel, blankett nr 5154

Opplysninger gitt i nabovarsel, blankett nr 5155

Kvittering for nabovarsel, blankett nr 5156

Byggesaksblankettene finner du her

Situajonskart og nabolister bestilles her.

Ved arealoverføring må det rekvireres oppmålingsforretning, benytt rekvisisjon av oppmålingsforretning (søknadspliktigetiltak)

I tilegg må det sendes inn erklæring om arealoverføring

Oppmåling av grenser

Hvis grensemerke(r) for en tidligere oppmålt og koordinatbestemt grense er borte, kan du bestille en ny grensepåvisning. Hvis det er uklart hvor en eksisterende grense mellom to eiendommer går, kan grensen klarlegges ved en oppmålingsforretning.

Send søknad til kommunen.

Legg ved kart som viser hvilke grensepunkt som skal merkes på nytt.

Saksbehandlingstid

Grensepåvisninger utføres normalt innen 4 uker.

Send søknad om oppmålingsforretning til kommunen. Legg ved kart som viser hvilken grense som ønskes klarlagt.

Saksbehandlingstid

Klarlegging av eksisterende grense skal utføres innen 16 uker.

Vinterforskrift 

Nes kommune har vedtatt vinterforskrift. Tidsfristen i saker som krever oppmålingsforretning løper ikke i perioden 1. desember - 15 april.

Sammenslåing av eiendommer

Eiendommer som ligger i samme kommune og har samme eier kan slås sammen.

Det er ikke gebyr for denne tjenesten.

Slik søker du om sammenslåing

Send søknadsskjema til kommunen.

Vedlegg til søknaden

  • Kart over de eiendommer saken gjelder
  • Bekreftelse på at eventuell hjemmelshaver til bruksrett er varslet
  • Dokumenter som er nødvendige for å få tinglyst sammenslåingen

Viktige begrensninger

Eiendommer som slås sammen skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengende areal.

Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den vil føre til prioritetskollisjon mellom panthavere.

Saksbehandlingstid

Krav om sammenslåing skal behandles innen 6 uker.

Skjema

Send inn skjema sammenslåing av matrikkelenheter

Kommunens gebyrregulativ

 

 

For arbeider som krever tinglysning, grunnboksutskrift og lignende, faktureres de faktiske kostnadene kommunen har ved dette i henhold til gjeldende satser

Oppretting av grunneiendom og festegrunn, samt arealoverføring

  Gebyr 2017
Areal fra 0 - 300 m² 8 000
Areal fra 301 - 1 500 m² 17 500
Areal fra 1 501 m² - økning per påbegynt dekar 1 500

 

Ved opprettelse av flere matrikkelenheter gjelder følgende rabattordning:

   2017
For en enhet 0 %
For 2 - 4 enheter (rabatt pr enhet) 50 %
For 5 - 10 enheter (rabatt pr enhet) 60 %
For ytterligere enheter (rabatt pr enhet) 70 %

 

Klarlegging av grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt eller klarlegging av rettigheter

  Gebyr 2017
For inntil 2 punkter 6 000
For overskytende grensepunkter, pr punkt 1 000

 

Oppmåling av uteareal på eierseksjon

  Gebyr 2017
Pr seksjon 7 500

 

Ved oppmåling av flere utearealer på samme eiendom gjelder følgende rabattordning:

  2017
For 1. og 2. uteareal 0 %
For 3. og 4. uteareal, rabatt pr uteareal 30 %
For 5. til 10. uteareal (rabatt pr uteareal) 50 %

 

Grensejustering

  Gebyr 2017
Areal fra 0 - 250 m²  6 000
Areal fra 250 - 500 m² 8 000

Der grensene ikke er klarlagte i forbindelse med grensejustering, betales i tillegg gebyr for klarlegging av grenser.

 

Matrikkelbrev

  Gebyr 2017
Matrikkelbrev under 10 sider 175
Matrikkelbrev over 10 sider 350

 

Matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning

  Gebyr 2017
Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning 3 000
Deretter pr enhet 1 000

 

Avbrudd i oppmplingsforretning eller matrikulering:   Gebyr for utført arbeid når saken blir trukket før den er fullført, må avvises, ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold eller av andre grunner ikke kan fullføres, settes til 50 % av gebyrsatsene.

Oppmålingsforretning over større sammenhengende arealer:   For oppmålingsforretning over større sammenhengende parseller til landbruks-, allmenne fritids- og allmennyttige formål, samt annet type kart- og oppmålingsarbeide som ikke dekkes av regulativet, skal betaling skje etter anvendt tid.

 

Andre arbeider

  Gebyr 2017
For alle andre arbeider etter matrikkelloven betales etter medgått tid pr time 1 000
Øvrige måleoppdrag betales etter medgått tid pr time 1 000

Publisert: 10.10.2016 10:45:52
Sist endret: 03.02.2017 10:47